Romutuspalkkio käyttöön joulukuussa – Tavoitteena autokannan uudistaminen

Kannusteita autokannan päästöjen vähentämiseksi otetaan käyttöön jo joulukuussa. Hallituksemme on antanut eduskunnalle esityksen romutuspalkkiosta, joka käynnistyy joulukuun alussa. Romutuspalkkion ja työsuhdesähköautojen hankintakannusteiden tarkoituksena on onnistua vähentämään päästöjä ja saada vaihtoehtoisia käyttövoimia yleistymään. Lue lisää täyssähköautojen veroetuudesta työsuhde käytössä.

Romutuspalkkion tarkoituksena on uudistaa autokantaa. Vanhan auton kierrättävä saa uuden vähäpäästöisen diesel- tai bensiiniauton hankintahintaan 1000 euron arvoisen romutuspalkkion, jos uuden auton hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 g/km (WLTP). Raja on viisi grammaa alempi kuin autovalmistajille tälle vuodelle asetettu 95 gramman kilometrikohtainen raja (NEDC), jota uusien autojen keskipäästöt eivät saa ylittää.  

Tutustu Kia Ceed ladattavaan hybridiin tästä.

Romutuspalkkio ja valtion hankintatuki

Mikäli hankit romutuspalkkion avulla täyssähköauton, ladattavan hybridin tai kaasuauton, romutuspalkkio on silloin 2000 euroa. Kaasuautoille ei ole päästörajaa, mutta ladattaville hybrideille päästöraja on 95 g/km (WLTP). Täyssähköautoa hankkiessa romutuspalkkion voi yhdistää myös 2000 euron arvoiseen täyssähköauton hankintatukeen.

Tutustu Kia e-Niroon lisää tästä.

Romutuspalkkion ehdot

Romutuspalkkion ehtona on se, että romutettava auto on ollut palkkion saajan omistuksessa vähintään vuoden ajan. Lisäksi auton on täytynyt olla liikennekäytössä kuluneen vuoden aikana. Romutuspalkkioon on budjetoitu 8 miljoonaa euroa ja se on voimassa vuoden 2021 loppuun saakka tai siihen asti, kunnes koko budjetti on käytetty.